Säg nej till konserveringsmedel

Havremjölk är min senaste obsession för er som inte visste det. Det är dessutom ett av mina dyraste obsessions så här långt. Med birst på pengar och eftersom att jag älskar att göra saker och ting från grunden själv, så blev dagens mission att tillverka min egna havremjölk! Det blir väldigt mycket billigare och man kan skippa allt "onödigt skit" som en paketerad från ica medför. Jag försöker bojkotta konserveringsmedel så gott jag kan och vissa saker behöver såklart ha lite längre hållbarhet, främst livsmedel.Det gäller bara att veta vika medel man bör välja bort så(finns trots allt väldigt många bra där ute), do some research peeps. 
 
 
 
Till 1l Havremjölk använde jag inget mindre en :
 
1l-Vatten
3dl-Havregryn
1/2dl-grova kokosflingor (valde att ha i det prg av mina kokos-munchies) 
3msk-kokosolja (valfri olja) 
 
Kokosen ger en riktigt god smak och rekomenderas starkt! Man kan även samksätta med vanilj och blanda i lite mandlar för en lite sötare mjölk. Man kan så klart även ha i lite honung om man vill det. 
 
Du pluppar bara ner allt i en mixer och vrider på knappen. Det optimala är såklart att använda sig utav en silduk/saftduk, jag äger ingen sådan men använde mig istället av en nylonsrumpa vilket funkade superbra! 
 
När man silat mjölken slänger man absolut inte överskottet av havre för att man tänker på barnen i afrika! Moset som blir över går jätte bra att baka med eller kanske spetsa sin yogourt eller liknande med. 
 
 
Allmänt | |
Upp